Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy

perjantai 18. elokuuta 2017

Matkailun näkyvyyden ekosysteemi

Edit 25.8.2017: Myös SkafurTour on integroitu Johkuun!
Edit 15.9.2017: Myös Venuu.fi on nyt kalenterin osalta yhteydessä Johkuun!
Edit 25.9.2017: Perille.fi on myös mukana ekosysteemissä!

Lumo ja monet muut matkailualueet ovat tuskailleet sähköisten työkalujen,
näkyvyyskanavien ja myyntityökalujen kanssa jo vuosia. Matkan varrella on muodostunut yksi hyvin vahva ”johtoajatus” siihen, miten valintoja pitäisi tehdä.

Järjestelmän, joka valitaan, pitää toimia yhdessä monien muiden järjestelmien kanssa. Eli rajapinnat ovat keskeisessä asemassa.
  • Ensinnäkin, markkinointi ja myynti ovat matkailussa monikanavaista. Useimmissa tapauksissa on täysin epärealistista odottaa, että matkailijat löytäisivät juuri sinun yrityksen tai kunnan sivuille. Jotta markkinointi olisi tehokasta, pitää toimijan näkyä mahdollisimman monessa kanavassa.
  • Tästä seuraa luonnollisesti se, että yrittäjälle tai esim. kunnan työntekijälle on mahdotonta syöttää tietoa kymmeniin kanaviin. Kenelläkään ei ole sellaista aikaa, ja vaikka kuinka yrittäisi, johonkin jää väkisinkin vanhentunutta tietoa tai rikkinäisiä linkkejä.

Ideaali tilanne on siis se, että toimija syöttää tuotetietonsa yhteen järjestelmään, ja sieltä tieto leviää mahdollisimman laajalle eri rajapintojen kautta.

Onneksemme maailma on menossa juuri tähän suuntaan. Ketterät toimijat, jotka tekevät yhteistyötä muiden kanssa ja avaavat rajapintansa muihin kanaviin, ovat voittamassa kilpailun. Suuret suljetut ohjelmistot, jotka yrittävät tehdä kaiken itse, ovat häviämässä. Tämä on loogista senkin takia, että teknologia kehittyy hurjaa vauhtia; on epärealistista ajatella, että yksi toimija voisi osata kaikki asiat.

Eteläisen Suomen alueella on muotoutumassa jonkintasoinen kokonaisratkaisu.

Johku
Matkailun verkkokauppa. Johkulla on rajapinta MyAllocatoriin, joka avaa kanavan yli 70 globaaliin myyntikanavaan. Lisäksi Johkulla on rajapinta suoraan Retkipaikkaan ja GoFinlandiin, jotka ovat molemmat ennen kaikkea suomalaisia ja vahvasti kasvavia matkailun myyntikanavia. Johkulla on myös neuvottelut käynnissä Outdoor Activen kanssa.

Johku mahdollistaa mös yritysten keskinäisen ristiinmyynnin, joten se käytännössä moninkertaistaa mahdollisuuden saada oma tuote näkyville - jos siis yritykset haluavat tehdä yhteistyötä.
Johkulla on rajapinta Hotellinxiin, joten Hotellinxin käyttäjät saavat saatavuden ja hinnat automaattisesti Johkuun.

Eventz.today
Tapahtumien markkinointityökalu. Tapahtumien yhteen paikkaan kerääminen on ollut erittäin vaikeaa vuosien varrella ja tilanne on ollut juuri kuten edellä kuvattu. Eli tapahtumatuottajilla ei ole ollut mahdollista syöttää tietoa kaikkiin mahdollisiin kanaviin. Eventz.todaylla on rajapinta lukuisiin kanaviin, kuten LinkedEvents, TicketMaster, Netticket, Tiketti, Facebook, Meetup, Eventbrite, Finnkino, Ingresso, Piletlevi, Ev lut seurakunnat,. Lisäksi neuvottelut ovat käynnissä mm. GoFinlandin, Keskisuomalaisen, Outdoor Activen sekä usean matkanjärjestäjän ja muun matkailutoimijan kanssa.

Lohja, Raasepori, Hanko ja Vantaa ovat tehneet sopimuksen Eventz.today kanssa ja useita muita kuntia on neuvotteluvaiheessa. Idea on, että tapahtumatuottaja voi syöttää tiedot yhteen kanavaan, ja se leviää erittäin laajalle. Myös yrittäjät voivat ottaa tapahtumafeedin omille sivuilleen.
Johku ja Eventz.today ovat myös sopimassa yhteistyöstä.

Retkipaikka
Voimakkaasti kasvava ja vahvasti profiloitunut näkyvyyskanava, joka on integroitu Johkun kanssa. Miljoona vuosittaista käyttäjää. Keskustelu käynnissä, josko Retkipaikan sisällöt voisi siirtyä Outdoor Activeen.

GoFinland
Alma-median matkailun näkyvyys- ja myyntikanava. Integroitu Johkun kanssa. Neuvottelut käynnissä Evetnz.todayn kanssa.

MyAllocator
Channel manager, eli kanavanhallintatyökalu majoittajia varten. MyAllocatorissa on yli 70 kansainvälistä kanavaa, joita ovat mm. Booking.com, Expedia, Hotels.com, Airbnb, FlipKey, TripAdvisor, BookVisit, jne. Ja näiden kautta tietysti näkyyTrivagossa ja Momondossa. Johkulla on rajapinta MyAllocatoriin.

Outdoor Active
Eurooppalainen ulkoilu ”mammutti”. 2-3 miljoonaa kävijää kuukaudessa. Neuvottelut käynnissä Etelä-Suomen kuntien kanssa, jotta ulkoliikuntareitit (vaellus, pyöräily, ym) saataisiin kanavaan näkyviin. Neuvottelut käynnissä Johkun kanssa. Eli jos yritys syöttää tiedot Johkuun, saa tiedot suoraan Outdoor Activeen ja sitä kautta erittäin laajaan jakeluun. Myös Eventz.today keskustelu käynnissä.

Outdoors Finland
Visit Finlandin alainen Outdoors Finland on tehnyt sopimuksen Outdoor Activen kanssa. Kaikki reitit jotka syötetään Outdoor Activeen, siirtyy myös Outdoors Finlandiin.

Skafur-Tour
Kasvava incoming-matkatoimisto verkossa. Päätuotteita ovat lyhyet matkapaketit, joista kootaan kokonaisia matkareittejä (usein 7-15vrk). Tämän lisäksi palvellaan vip-asiakkaita pääkaupunkiseudulla. Integroitu Johkun kanssa.

Venuu
Venuu.fi on Suomen suurin kokous-, juhla- tapahtumatilojen varauspalvelu. Mukana on jo yli 2000 kohdetta, joille palvelu välittää kysyntää yli 2,5 Meur / kk. Asiakaskunnasta valtaosa yrityksiä ja / tai ammattimaisia tapahtumanjärjestäjiä. Johkun varauskalenteri integroitavissa Venuuseen.

Perille.fi
Palvelu vertaa useita tapoja päästä perille matkakohteeseen. Mukana mm. junat, bussit, autot ja polkupyörät. Länsi-Uudenmaan maaseutualueella, jossa usein saavutettavuus voi muodostua haasteeksi, on paikka juuri tällaiselle palvelulle. Perille.fi on integroitu Retkipaikan ja Eventz.today:n kanssa ja keskutelu käynnistetty Johkun kanssa. Palvelu käytössä myös Lumon sivuilla.

Länsi-Uusimaa ja Lumo
Länsi-Uudenmaan näkökulmasta tämä tarkoittaisi esimerkisi siis seuraavaa:

Lohjalainen matkailuyritys X syöttää tietonsa Johkuun. Saatavuus ja hinnat leviävät rajapintojen kautta GoFinlandiin, Retkipaikkaan, Outdoor Activeen, Outdoors Finlandiin, MyAllocatoriin (esim. Booking.comiin, Expedia, Airbnb, jne), Skafur-Touriin, Venuuseen, Lohjan matkailusivuille, Visitsouthcoastfinland.fi -sivuille, yrityksen omille sivuille sekä kaikkien kumppaniyritysten sivuille.

Lohjalainen tapahtumatuottaja Y syöttää tietonsa Eventz.today:hin. Tieto leviää rajapintojen kautta mm. kunnan tapahtumalistaukseen, Visitlohja.fi -sivuille, Länsi-Uusimaa -lehden tapahtumatietoihin, GoFinlandiin, Outdoor Activeen, Visitsouthcoastfinland.fi -sivuille, City-lehteen, ym.

Lohjalainen virkamies Z syöttää tiedot ulkoilureiteitstä Outdoor Activeen, jonka jälkeen tieto on Lohjan kunnan ja matkailun sivuilla, Visitsouthcoastfinland.fi -sivuilla, Outdoors Finland sivuilla ja Outdoor Active -sivuilla.

Utopiaa?
Kaikkia sopimuksia ei siis ole vielä tehty ja työtä vaaditaan vielä paljon. Näkisin kuitenkin, että tämä on asia jossa kannattaisi tehdä kovasti yhteistyötä, jotta tietoa saataisiin leviämään mahdollisimman laajasti. Markkinointi on nykyään ”omni channel” eli monikanavaista. Pelkästään omille nettisivuille syötettävä tietoa on usein melko kustannustehotonta toimintaa. Toki sillekin on paikkansa.

Johku
Eventz.today

1 kommentti:

  1. Hieno synteesi matkailualan markkinoinnin, myynnin ja tiedottamisen mahdollisuuksista.

    VastaaPoista