PMS
Siuntionjoki |
CMS
Content Management
system – sisällönhallintatyökalu, eli esimerkiksi nettisivujen sisällön
hallintaan, mutta voi viitata muidenkin sisältöjen hallintaan.
DMS
Destination
Management System – eli puhutaan useimmiten alueorganisaation hallinnoimasta
laajemmasta tekniikasta, joka sisältää verkkokaupan / aluevaraamon,
sisällönhallintaa, markkinointiautomaatiotyövälineitä tai muita työkaluja.
OTA
Online Travel
Agent – käytännössä internetissä olevat toimijat jotka ovat korvanneet
perinteisiä matkatoimistoja, eli E-bookers tai Booking.com.
Google HPA
Google Hotel Price
Ads - Varausnappula Googlen hakutuloksissa oikeassa reunassa.
Open Source
Avoin lähdekoodi -
kuka tahansa voi muokata ohjelmaa. Varausjärjestelmiä on tarjolla myös Open
Source vaihtoehtona.
Channel Manager
Myyntikanavien
hallinnointiin tarkoitettu työkalu. Tarkoittaa käytännössä sitä, että työkalun
avulla voidaan hallinnoida useita eri jakelukanavia, esim. Booking.com,
Expedia, Trivago, Flipkey, ja niin edelleen. Yhdellä Channel Managerilla voi
olla 200 tuettua kanavaa. Palveluntarjoajia on lukuisia, esimerkiksi http://www.siteminder.com/ tai https://www.myallocator.com/.
Saas
Software as a Service - tarkoittaa ohjelmiston hankkimista
palveluna perinteisen lisenssipohjaisen tavan sijasta. Käytöstä maksetaan
yleensä käytön laajuuden mukaan. Asiakaskohtaisia tuotantoympäristöjä ei ole,
vaan sama tuotantoympäristö palvelee useampaa tai kaikkia asiakkaita. Asiakkaat
käyttävät SaaS-ohjelmistoa yleensä Internet-selaimella, joten ohjelman
käyttöönotto on käyttäjille helppoa.
API
Application Programming Interface. Ohjelmointirajapinta on
määritelmä, jonka mukaan eri ohjelmat voivat tehdä pyyntöjä ja vaihtaa tietoja
eli keskustella keskenään. Eli esimerkiksi hotellin sisäisen varausjärjestelmän ja verkkokaupan välille voidaan API:n avulla luoda yhteys niin, että järjestelmät keskustelevat keskenään.
Monikauppiasjärjestelmä
Monikauppiasjärjestelmä on verkkoliiketoiminnan ohjelmisto,
jossa asiakkailla on mahdollista tilata useita tuotteita samanaikaisesti eri
kauppiailta. Eli asiakas voi esimerkiksi kunnan matkailusivuilla kerätä useita tuotteita samaan
ostoskoriin ja maksaa ne kerralla, jonka jälkeen raha siirtyy suoraan
palveluntarjoajan omalle tilille (eli ei keskusvaraamon tilille). Tästä
käytetään myös termiä shop-in-shop.
Ehdollinen ostaminen
Ehdollinen ostaminen tarkoittaa, että esimerkiksi
ohjelmapalveluyritys voi määritellä verkkokauppaan sen kuinka monta asiakasta
tarvitaan, jotta kyseinen ohjelma toteutuu. Asiakas tulee verkkokauppaan, varaa
retken ja syöttää luottokorttitiedot. Vasta kun ennalta määrätty osallistujien
määrä tulee täyteen, veloitetaan summa asiakkaan kortilta. Tästä teoriassa
seuraa se, että ei tule ”no showta”, koska asiakas on jo maksanut.
POS
Point of Sales. Tällä viitataan usein kasvotusten tehtävään
myyntiin esimerkiksi ravintolassa tai hotellin kirjautumisen yhteydessä
vastaanotontiskillä. Jos yritys käyttää PMS ohjelmistoa, jossa on POS
mahdollisuus, tarkoittaa se sitä, että henkilökunta voi myydä hotellihuoneen
tiskin yli käyttäen PMS järjestelmää. Eli ei tarvita erillistä ”kassakonetta”.
CRM
Asiakkuudenhallinta (customer relationship
management, CRM) on käsite, joka tarkoittaa käytännössä asiakaslähtöistä ajattelutapaa yrityksessä. Verkkokaupan tulisi tukea tätä ajatusta. Eli asiakastietoa hallitaa mahdollisimman laajasti jotta asiakasta voidaan palvella mahdollisimman hyvin ja toisaalta toteuttaa mahdollisimman tehokasta markkinointia ja myyntiä.
SCRM
Sosiaalinen asiakkuudenhallinta (SCRM) on lisä perinteiselle CRM:lle. SCRM kerää tietoa sosiaalisesta mediasta ja muualta verkosta, eli sieltä missä asiakas liikkuu. Kun perinteinen CRM kerää asiakkaan ostohistoriaa, yhteystiietoja muuta staattista tietoa, kerää sosiaalinen CRM tietoa verkosta jatkuvasti eri kanavista.
Markkinointiautomaatio
Markkinointiautomaatio
on nimitys järjestelmille, joiden tarkoituksena on tehostaa
ja automatisoida jatkuvasti toistuvia markkinoinnin prosesseja, luokitella
liidejä eli mahdollisia kauppoja ja pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden
mielenkiintoa. Markkinoinnin automatisointi virtaviivaistaa markkinoinnin ja
myynnin toimintaa automatisoimalla säännöllisesti toistuvia ja runsaasti
henkilöstön työaikaa kuluttavia markkinoinnin toimintoja sekä mahdollistaa
viestinnän tarkan ajoittamisen ja sisällön räätälöinnin henkilötasolla.
Markkinointiautomaatio yhdistää yhden järjestelmän alle
sähköpostimarkkinoinnin, verkkosivujen analytiikan, kampanjasivujen ylläpidon,
tekstiviestimuistutukset, prospektirekisterien hallinnan, verkkolomakkeiden
ylläpidon sekä asiakkuudenhallinnan (CRM) järjestelmät. (läh: Wikipedia)
Tässä pieni yhteenveto siitä, mitä Länsi-Uudellamaalla etsitään:
”Länsi-Uusimaa haluaa DMS
järjestelmän, jossa on API:t hotellien PMS järjestelmiin. Myös OTA:t pitää
huomioida, joten Channel manager on tärkeä. Samalla myös Google HPA on tärkeä
elementti. DMS organisaation kannalta paras ratkaisu olisi
monikauppiasjärjestelmä, myös valmismatkalain näkökulmasta. Hotellit kaipaavat
omilta järjestelmiltään POS ominaisuuden ja aktiviteettiyritykset ehdollisen
ostamisen. Järjestelmän olisi hyvä olla saas –palvelu ja hienoa olisi, jos se
olisi Open source, jolloin emme olisi sidottuja yhteen toimijaan. Alueen
yhtenäisyyden näkökulmasta myös yhteinen CMS –tietopankki olisi hyvä – silloin
samaa dataa voisi jakaa eri kanavissa hyvinkin helposti. Järjestelmän tulisi
olla CRM ja SCRM keskeinen ja tukea markkinointiautomaation tarpeita.” 😊
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti