Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy

torstai 12. tammikuuta 2017

Verkkokauppaan liittyvää sanastoa

Matkailun verkkokauppa ei ole asiaan ensi kertaa perehtyvälle välttämättä kovinkaan selvä asia. Varsinkin sanasto voi tuottaa melkoisesti päänvaivaa. Tässä kerättynä muutamia (ei tosiaankaan kaikkia) lyhenteitä, jotta asia avautuisi helpommin. 


PMS
Siuntionjoki - visit south coast finland
Siuntionjoki
Property management system – majoitusyrityksen kapasiteetin hallintaa varten, esim. Hotellinx tai Opera.

CMS
Content Management system – sisällönhallintatyökalu, eli esimerkiksi nettisivujen sisällön hallintaan, mutta voi viitata muidenkin sisältöjen hallintaan.

DMS
Destination Management System – eli puhutaan useimmiten alueorganisaation hallinnoimasta laajemmasta tekniikasta, joka sisältää verkkokaupan / aluevaraamon, sisällönhallintaa, markkinointiautomaatiotyövälineitä tai muita työkaluja.

OTA
Online Travel Agent – käytännössä internetissä olevat toimijat jotka ovat korvanneet perinteisiä matkatoimistoja, eli E-bookers tai Booking.com.

Google HPA
Google Hotel Price Ads - Varausnappula Googlen hakutuloksissa oikeassa reunassa.

Open Source
Avoin lähdekoodi - kuka tahansa voi muokata ohjelmaa. Varausjärjestelmiä on tarjolla myös Open Source vaihtoehtona.

Channel Manager
Myyntikanavien hallinnointiin tarkoitettu työkalu. Tarkoittaa käytännössä sitä, että työkalun avulla voidaan hallinnoida useita eri jakelukanavia, esim. Booking.com, Expedia, Trivago, Flipkey, ja niin edelleen. Yhdellä Channel Managerilla voi olla 200 tuettua kanavaa. Palveluntarjoajia on lukuisia, esimerkiksi http://www.siteminder.com/ tai  https://www.myallocator.com/.

Saas
Software as a Service - tarkoittaa ohjelmiston hankkimista palveluna perinteisen lisenssipohjaisen tavan sijasta. Käytöstä maksetaan yleensä käytön laajuuden mukaan. Asiakaskohtaisia tuotantoympäristöjä ei ole, vaan sama tuotantoympäristö palvelee useampaa tai kaikkia asiakkaita. Asiakkaat käyttävät SaaS-ohjelmistoa yleensä Internet-selaimella, joten ohjelman käyttöönotto on käyttäjille helppoa.

API
Application Programming Interface. Ohjelmointirajapinta on määritelmä, jonka mukaan eri ohjelmat voivat tehdä pyyntöjä ja vaihtaa tietoja eli keskustella keskenään. Eli esimerkiksi hotellin sisäisen varausjärjestelmän ja verkkokaupan välille voidaan API:n avulla luoda yhteys niin, että järjestelmät keskustelevat keskenään.

Monikauppiasjärjestelmä
Monikauppiasjärjestelmä on verkkoliiketoiminnan ohjelmisto, jossa asiakkailla on mahdollista tilata useita tuotteita samanaikaisesti eri kauppiailta. Eli asiakas voi esimerkiksi kunnan matkailusivuilla kerätä useita tuotteita samaan ostoskoriin ja maksaa ne kerralla, jonka jälkeen raha siirtyy suoraan palveluntarjoajan omalle tilille (eli ei keskusvaraamon tilille). Tästä käytetään myös termiä shop-in-shop.

Ehdollinen ostaminen
Ehdollinen ostaminen tarkoittaa, että esimerkiksi ohjelmapalveluyritys voi määritellä verkkokauppaan sen kuinka monta asiakasta tarvitaan, jotta kyseinen ohjelma toteutuu. Asiakas tulee verkkokauppaan, varaa retken ja syöttää luottokorttitiedot. Vasta kun ennalta määrätty osallistujien määrä tulee täyteen, veloitetaan summa asiakkaan kortilta. Tästä teoriassa seuraa se, että ei tule ”no showta”, koska asiakas on jo maksanut.

POS
Point of Sales. Tällä viitataan usein kasvotusten tehtävään myyntiin esimerkiksi ravintolassa tai hotellin kirjautumisen yhteydessä vastaanotontiskillä. Jos yritys käyttää PMS ohjelmistoa, jossa on POS mahdollisuus, tarkoittaa se sitä, että henkilökunta voi myydä hotellihuoneen tiskin yli käyttäen PMS järjestelmää. Eli ei tarvita erillistä ”kassakonetta”.

CRM
Asiakkuudenhallinta (customer relationship management, CRM) on käsite, joka tarkoittaa käytännössä asiakaslähtöistä ajattelutapaa yrityksessä. Verkkokaupan tulisi tukea tätä ajatusta. Eli asiakastietoa hallitaa mahdollisimman laajasti jotta asiakasta voidaan palvella mahdollisimman hyvin ja toisaalta toteuttaa mahdollisimman tehokasta markkinointia ja myyntiä.

SCRM
Sosiaalinen asiakkuudenhallinta (SCRM) on lisä perinteiselle CRM:lle. SCRM kerää tietoa sosiaalisesta mediasta ja muualta verkosta, eli sieltä missä asiakas liikkuu. Kun perinteinen CRM kerää asiakkaan ostohistoriaa, yhteystiietoja muuta staattista tietoa, kerää sosiaalinen CRM tietoa  verkosta jatkuvasti eri kanavista.

Markkinointiautomaatio
Markkinointiautomaatio on nimitys järjestelmille, joiden tarkoituksena on tehostaa ja automatisoida jatkuvasti toistuvia markkinoinnin prosesseja, luokitella liidejä eli mahdollisia kauppoja ja pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa. Markkinoinnin automatisointi virtaviivaistaa markkinoinnin ja myynnin toimintaa automatisoimalla säännöllisesti toistuvia ja runsaasti henkilöstön työaikaa kuluttavia markkinoinnin toimintoja sekä mahdollistaa viestinnän tarkan ajoittamisen ja sisällön räätälöinnin henkilötasolla.

Markkinointiautomaatio yhdistää yhden järjestelmän alle sähköpostimarkkinoinnin, verkkosivujen analytiikan, kampanjasivujen ylläpidon, tekstiviestimuistutukset, prospektirekisterien hallinnan, verkkolomakkeiden ylläpidon sekä asiakkuudenhallinnan (CRM) järjestelmät. (läh: Wikipedia)

Tässä pieni yhteenveto siitä, mitä Länsi-Uudellamaalla etsitään:

”Länsi-Uusimaa haluaa DMS järjestelmän, jossa on API:t hotellien PMS järjestelmiin. Myös OTA:t pitää huomioida, joten Channel manager on tärkeä. Samalla myös Google HPA on tärkeä elementti. DMS organisaation kannalta paras ratkaisu olisi monikauppiasjärjestelmä, myös valmismatkalain näkökulmasta. Hotellit kaipaavat omilta järjestelmiltään POS ominaisuuden ja aktiviteettiyritykset ehdollisen ostamisen. Järjestelmän olisi hyvä olla saas –palvelu ja hienoa olisi, jos se olisi Open source, jolloin emme olisi sidottuja yhteen toimijaan. Alueen yhtenäisyyden näkökulmasta myös yhteinen CMS –tietopankki olisi hyvä – silloin samaa dataa voisi jakaa eri kanavissa hyvinkin helposti. Järjestelmän tulisi olla CRM ja SCRM keskeinen ja tukea markkinointiautomaation tarpeita.”  😊



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti