Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy

tiistai 6. helmikuuta 2018

Pari sanaa Lumosta

Länsi-Uudenmaan yöpymiset
Vuoden 2017 kokonaisluvut eivät ole vielä valmistuneet.
Näemme tammi-marraskuun luvut. Länsi-Uudellamaalla tehtiin jälleen uusi ennätys verrattuna edellisiin vuosiin (tammi-marraskuu välillä).

Yöpymiset Länsi-Uudellamaalla tammi-marraskuu
2010
296581
2011
311835
2012
318999
2013
292757
2014
283872
2015
309326
2016
317093
2017
321739

Lumon toiminnan alkamisesta lähtien kasvua on ollut joka vuosi (2014 lähtien).

Lumon nettisivujen kävijämäärät
Lumon nettisivut eivät ihan kasvaneet alueen suurimmiksi matkailusivuiksi viime vuonna, mutta kauas ei jääty. Käyrä on kuitenkin voimakkaasti kasvava.

Lumon sivujen yksittäiset kävijät
Vuosi
Yksittäiset kävijät
Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna
2015
32930
100 %
2016
94603
187 %
2017
165484
75 %

Alueen matkailusivustojen kävijämäärät

2016
2017
Hanko
139 197
152 319*
Raasepori
134 596
178 485
Lohja
107 138
79 059
Fiskars
122 460
 130 472
Visit South Coast Finland
94 783
 165 484
*Hangon luku vuoden 2017 osalta tammi-lokakuu väliltä, eli marras-joulukuu puuttuu. 

Lumon rahoitus
Lumon rahoitus on mennyt hyvään suuntaan siltä osin, että kuntarahan osuus kokonaisbudjetista on vähentynyt; vuonna 2017 se oli noin 60%. Moniin matkailun alueorganisaatioihin tai kuntaorganisaatioihin verrattuna 60 / 40 jako on verrattain hyvä. Hyvin usein kuntien matkailuorganisaatiot ovat kokonaan julkisella rahalla toimivia. Samalla on kuitenkin todettava Lumon osalta, että kuntarhan osuuden pitäisi olla vieläkin pienempi.

Liikevaihto nousi myös uuteen ennätykseen 2017 kiinteiden kulujen pysyessä suurin piirtein ennallaan.

On myös todettava, että merkittävä osa Lumon toiminnasta ei näy budjetissa, kun verkostossa olevat yritykset ovat osallistuneet markkinointitoimenpiteisiin ”ilmaiseksi”, eli esim. tarjonneet kansainväliselle medialle ruokailut, aktiviteetit tai majoitukset veloituksetta. Tämä on merkittävä summa.

Lisäksi on hyvä huomata, että Lumo on mukana 1,4 miljoonan euron matkailun vientihankkeessa, jossa merkittävä osa hyödystä tulee Lumon yhteistyöyrityksille sekä kunnille ylipäätään. Tämä ei kuitenkaan näy Lumon budjetissa suoraan.

Lumon budjetti ja kuntarahan osuus
Vuosi
Budjetti
Kuntarahan osuus
2014
85520
76 %
2015
143550
68 %
2016
123429
79 %
2017
151000
61 %
Vuoden 2017 tilinpäätös ei ole vielä valmis, joten kyseinen summa on alustava.

Tilastot, koulutukset, seminaarit ja edunvalvonta
On myös hyvä huomioida, että Lumon on tehnyt kuntien puolesta monia tehtäviä, jotka jatkossa jäävät kuntien tehtäväksi, eli siirtyvät kuntien matkailubudjetteihin.
  • Lumon on käyttänyt merkittävän summan rahaa majoitustilastojen tilaamiseksi koko alueelle sekä matkailutulotutkimuksen tekemiseksi. Jatkossa nämä kulut tulevat siirtymään kuntien omiin budjetteihin.
  • Lumo on vuositasolla järjestänyt lukuisia koulutuksia ja seminaareja, joista viimeisimmät ovat käsitelleet mm. uutta valmismatkalakia, matkailun näkyvyyden ekosysteemiä ja verkkosivujen tehokkuuden lisäämistä. Lisäksi mm. Länsi-Uudenmaan vuosittainen matkailuseminaari on ollut Lumon toteuttama. Myös nämä kulut tulevat siirtymään kuntien omiin budjetteihin.
  • Lumon toimitusjohtaja on ollut mukana mm. Maran matkailutyöryhmässä, Visit Finlandin digityöryhmässä, Haaga-Helian ja Luksian matkailun elinkeinoryhmissä, Uudenmaan liiton matkailutyöryhmässä sekä useiden hankkeiden ohjausryhmissä. Lumo myös pyrki voimakkaasti vaikuttamaan uuteen valmismatkalakiin ja järjesti mm. tilaisuuden oikeusministeriöön kaikille Uudenmaan matkailutoimijoille. Jatkossa nämä toiminnot jäävät kuntien tehtäviksi.
Kirjoitin tänne hiukan Lumon käytössä olleista työkaluista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti